Еволюція двигунів локомотивів залізних доріг в Україні і світі: історичні аспекти
Анотація
У статті проведено дослідження окремих аспектів розвитку залізничного транспорту на території України і підготовки кадрів залізничників. Представлений ретроспективний огляд паровозобудування від перших парових машин до сучасних газогенераторних двигунів, формування залізничного транс- порту майбутнього. Сучасна конфігурація залізничної колії України в основному сформувалася ще в складі Російської Імперії, чому сприяло географічне положення краю, його природні багатства. Авторами розглянуті кілька варіантів підвищення ефективності функціонування і зниження витрат на паливо і енергію в загальному обсязі експлуатаційних витрат залізниць. Аналіз даних за загальним обсягом випуску паровозів заводами Російської Імперії показує, що найбільша кількість паровозів було випущено саме в Харкові. Слід зазначити, що основною пробле- мою для українських залізниць в даний час є не стільки зменшення локомотивного парку в цілому, а значний його знос. Проведений аналіз розподілу рухомого складу по роках випуску свідчить про істот- не недовикористання потенціалу залізниць країни в XXI столітті. Більш кращим може виявитися варіант розробки мультипаливного залізничного локомотива. Результати досліджень довели, що парова машина здатна працювати практично на будь-якому паливі, яке згорає: торф, вугілля, нафта, мазут, дрова, тощо і т. Сучасний рівень розвитку науки і техніки дозволяє, використовуючи нові технологічні рішення повернутися до ідеї парового двигуна, як в енергетиці так і на транспорті. Харків з його унікальною виробничою базою і науковою школою може стати лідером у формуванні екологічно чистої і безвідходної енергетики та залізничного транспорту України.