Стан та перспективи модернізації опозитних двотактних двохвальних дизелів спеціального і загального призначення
Анотація
З усіх відомих схем і компоновок дизелів для забезпечення найбільш щільного компонування моторно-трансмісійного відділення танків, дизель типу 5ТДФ, за своїми основними параметрам стоїть на рівні, досягнутого світовою практикою. Він має ще достатні резерви для зменшення габаритів, підвищення потужності, технологічного і конструктивного спрощення, які до цих пір ще практично не використовувалися. У статті проведено аналіз контрольних параметрів робочого процесу опозитних танкових дизелів з метою пошуку нових конструкторських рішень при використанні у новітніх зразках двотактних двохвальних дизелів спеціального і загального призначення. Показано, що опозитний двигун в умовах низьких температур навколишнього повітря має незадовільні пускові характеристики, зумовлені особливостями робочого циклу. Ускладненим є його запуск без застосування додаткових засобів навіть при плюсовій температурі навколишнього повітря, а встановлені на двигун системи дозованого масловприску і автономного факельного підігріву не завжди ефективні, тягнуть додаткові витрати ПММ, особливо мастила двигуна. Не до кінця вирішена проблема очищення повітря, яке живить двигун. На харківських машинах, оснащених двотактними дизелями, традиційно застосовуються безкасетні інерційні очищувачі повітря циклонного типу, покликані забезпечити мінімально можливий опір у впускному тракті. Авторами обґрунтована доцільність пошуку нових конструкторських рішень, що забезпечать надійну роботу системи очищення повітря для двигуна цього типу, в тому числі за рахунок установки додаткових касет. Однак, при надщільному компонуванні моторно-трансмісійного відділення, це вкрай складне завдання, яке необхідно буде вирішити.