Удосконалення методу оцінки надійності гальмівної системи колісної машини
Анотація
Надійна робота гальмівних систем колісних машин впливає на їх стійкість, що проявляється відсутністю схильності до заносу при гальмуванні і можливістю зупинитися за мінімально можливий час. Запропоновано удосконалений метод оцінки надійності гальмівної системи шарнірно-зчленованої колісної машини з використанням методу парціальних прискорень. Розглянуто схему сил, діючих на шарнірно-зчленовану колісну машину при гальмуванні з незаблокованими колесами, за умови можливого складання її секцій. Отримано критерій у вигляді кутового прискорення в площині дороги ωz , за величиною і знаком якого можна судити про відмову гальмівних механізмів. При гальмуванні з працездатними гальмівними механізмами ωz ≤ 0 (стабілізуюче парціальне кутове прискорення буде перевищувати збурююче парціальне кутове прискорення) колісна машина буде володіти запасом стійкості. При досягненні ωz > 0 машина стане нестійкою, що може свідчити про неправильну роботу гальмівної системи. Критерій враховує сучасний рівень розвитку колісних машин, що дозволяє створити гальмівне управління, в якому розподіл гальмівних сил між осями здійснюється відповідно до розподілу нормальних реакцій дороги. Отримані результати можуть бути використані при проектуванні, виробництві та експлуатації шарнірно-зчленованих колісних машин.