Розвиток соціального інтелекту як складова психолого-педагогічної підготовки фахівців при вивченні безпеки життєдіяльності у військовому виші
Анотація
Професійна діяльність військовослужбовців передбачає не тільки запобігання небезпеки, відповідальність за життя людей, а й вимагає від нього відповідного рівня нервово-психічного стану, адекватності та успішності соціальної взаємодії. У військовому виші безпека життєдіяльності не є профільною дисципліною, тому офіцер-командир в ході психолого-педагогічного спілкування стикається з необхідністю експрес-вивчення індивідуальних психологічних особливостей кожного військовослужбовця. В статті проведено дослідження залежності рівня соціального інтелекту індивіда і його психологічної підготовки до безпечної поведінки в стресовій або постстресової ситуації, а також визначаються основні методичні прийоми, необхідні для впровадження в освітній процес психолого-педагогічної підготовки майбутніх офіцерів. Одним з компонентів психологічної готовності до діяльності в екстремальних ситуаціях є соціальний інтелект, високий рівень якого сприяє подоланню екстремальних ситуацій. Кореляційний аналіз показників рівня вираженості навичок психолого-педагогічної підготовки і показників соціального інтелекту дає можливість зробити висновки про соціальний інтелект як важливу компоненту в підготовці майбутніх офіцерів, необхідну для збільшенні надійності та ефективності їх професійної діяльності, збереженню життя і здоров'я підлеглих. Якісне оволодіння психолого-педагогічними навичками тільки через підвищення соціального інтелекту в умовах військового вишу, як і будь-якого іншого закладу закритого типу, має специфіку. В якості методичного інструментарію пропонується розглянути комплекс заходів, спрямованих на розвиток загально-навчальних навичок курсанта. Показано, що їх розвиток знаходиться у невід’ємному кореляційному взаємовпливі з рівнем соціального інтелекту. Розвиток загально навчальних навичок сприяє послабленню кореляційного зв'язку соціального інтелекту з рівнем вираженості навичок психолого-педагогічної підготовки.