Оцінка стійкості положення колісних машин з урахуванням особливостей зміни опорного контуру
Анотація
Встановлено, що для оцінки статичної стійкості колісних машин можливо використовувати різні підходи, які мають різну точність і витрати на їх здійснення. Найбільш прийнятною є попередня оцінка стійкості аналітично і остаточно – за допомогою існуючого обладнання на основі спеціально розроблених підходів і методів. Встановлено, що найбільша небезпека перекидання в поперечному напрямку для шарнірно-зчленованих машин існує при знаходженні на граничному ухилі з максимально складеної рамою щодо осі перекидання, що проходить через характерні точки конструкції, паралельної горизонтальній утворюючій ухилу (спеціального стенду). Запропоновано рекомендовані схеми установки шарнірно-зчленованої машини при визначенні кута статичної стійкості передньої секції, задньої секції і при блокуванні шарніра. Розроблено метод, що підвищує точність оцінки кутів статичної стійкості колісних шарнірно-зчленованих машин, що враховує особливості зміни опорного контуру. Запропоновано залежності для визначення кута поперечної статичної стійкості секцій, з урахуванням припущення про розташування опорних контурів машини на опорній поверхні внаслідок малої висоти розташування шарніра. Встановлено, на прикладі шарнірно-зчленованої колісної машини з номінальним тяговим зусиллям 30 кН, що кут статичної стійкості передньої секції зменшується на 15-30%, задньої секції - не більше ніж на 8-10%. Врахування кутів складання секцій в межах до 150 дозволяє уточнити кути статичної стійкості до 50. Розроблено відповідні рекомендації в нормативний документ. В результаті проведених досліджень розроблений метод оцінки кутів статичної стійкості, адаптований для шарнірно-зчленованих колісних машин з урахуванням особливостей їх конструкції. Практичне втілення методу запропоновано у вигляді розробленого відповідного програмного забезпечення SPSAV (Static Position Stability of Articulated Vehicles) для попередньої оцінки статичної стійкості таких машин без використання високо-вартісного обладнання. Отримані результати можуть бути використані при проектуванні і сертифікації шарнірно-зчленованих машин, оцінці стійкості автомобілів з причепами.