До дослідження динаміки трактора з шарнірно-з’єднаною рамою і урахуванням нерівності опорної поверхні
Анотація
В роботі наведено метод дослідження динаміки трактора з шарнірно-з’єднаною рамою, що враховує нерівності опорної поверхні. Наголошено, що для вирішення наукової проблеми динаміки тракторів та сільськогосподарських агрегатів необхідно провести дослідження динаміки, визначити взаємозв’язок між динамічними та енергетичними показниками їх функціонування. Різноманіття конструкцій та технологічних схем із різними способами агрегатування потребують підвищення кількості математичних моделей для дослідження динаміки та оцінки ефективності їх використання і, відповідно, способів агрегатування. Тому необхідно обґрунтувати методологію дослідження динаміки сільськогосподарських агрегатів, що дозволить ефективно визначати їх характеристики з урахування схем агрегатування та одночасною оцінкою впливу опорної поверхні на динаміку й енергоефективність. Запропоновано математичну модель просторової динаміки трактора. Складено рівняння кінематичних зв’язків характерних точок трактора. Використано рівняння Апеля для складання рівнянь динаміки трактора, що враховує форму опорної поверхні. Досліджено математичну модель трактора. Отримано залежності швидкостей точок кінематичної моделі трактора, що не вироджуються при прямолінійному русі трактора. Точки взаємодії коліс із ґрунтом обрано, як миттєво нерухливі. Рама трактора, як тверде тіло та без урахування неголономних зв’язків, має шість ступенів свободи та шість незалежних швидкостей. Встановлено, що з урахуванням кута зламу піврам трактора та неголономного зв’язку, миттєвого центра швидкостей, кількість незалежних швидкостей стає чотири. Виконано теоретичне дослідження руху трактора ХТЗ-242К.20 з постійною швидкістю руху та заданому куті злому піврам. Розраховано траєкторії руху трактора. Профіль опорної поверхні прийнятий рівним, без нахилу до горизонту.